Za nami drugi etap XVIII Konkursu Mówienia Wierszem i Prozą organizowanego co roku przez Miejską Bibliotekę Publiczną im. H. Łopacińskiego w Lublinie. Wydarzenie – w ubiegłych latach odbywające się pod nazwą: Miejski Konkurs Recytatorski – ma na celu nie tylko doskonalenie umiejętności recytatorskich młodzieży, ale także kształtowanie ich wrażliwości na bogactwo języka literackiego i popularyzację kultury polskiej. Dlatego każdego roku uczestnicy mierzą się z dorobkiem artystycznym wybranego pisarza o wybitnych zasługach w dziedzinie literatury krajowej.
Tym razem, z okazji obchodów Roku Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Miejska Biblioteka Publiczna w Lublinie włączyła do repertuaru konkursu twórczość „polskiej Safony”. Drugą obowiązkową pozycją był dowolny utwór z zakresu literatury polskiej XX i XXI wieku, opublikowany w książce lub periodyku literackim.
Konkurs zgromadził uczestników z kilkunastu szkół Lublina, gminy i powiatu. Jury oceniało uczestników pod kątem: doboru tekstu, interpretacji utworu, dykcji i emisji głosu oraz ogólnego wyrazu artystycznego. Rywalizacja była podzielona na dwie kategorie wiekowe – klasy VII-VIII szkół podstawowych oraz szkoły ponadpodstawowe.
Podczas dwóch krótkich przerw na recytatorów czekał słodki poczęstunek i herbata.
Bezpośrednio po konkursie odbyły się warsztaty z jurorami, które stanowiły cenny element edukacyjny dla wszystkich uczestników. W trakcie spotkania:
- jurorzy szczegółowo omówili każdą recytację, wskazując mocne strony oraz obszary do dalszej pracy,
- uczestnicy otrzymali indywidualne wskazówki dotyczące dykcji, pracy z tekstem i interpretacji emocjonalnej,
- przeprowadzono krótkie ćwiczenia praktyczne z zakresu emisji głosu, prawidłowego akcentowania oraz pracy z ciałem na scenie.
Warsztaty spotkały się z dużym zainteresowaniem uczestników, gdyż dla wielu z nich była to nie tylko okazja do nauki, ale też inspirujące doświadczenie artystyczne.
Wszyscy zebrani otrzymali nagrody książkowe, dyplomy i podziękowania za udział w konkursie, a zakwalifikowani do III etapu konkursu są wymienieni w poniższym Protokole posiedzenia Jury.
Uroczysty Koncert Laureatów odbędzie się 18 listopada w Sali Czarnej przy ul. Peowiaków 12 (godz. 9.00), gdzie uczniowie zaprezentują swoje talenty recytatorskie przed komisją i zgromadzoną publicznością.
Serdecznie gratulujemy recytatorom, którzy zakwalifikowali się do finałowego etapu. Wszystkim uczestnikom dziękujemy za zaangażowanie i czas poświęcony na przygotowania. Mamy nadzieję, że udział w konkursie i warsztatach stanie się dla młodych recytatorów początkiem dalszej, pięknej przygody z literaturą i sceną.
PROTOKÓŁ
posiedzenia Jury II etapu
XVIII Konkursu Mówienia Wierszem i Prozą
z dnia 21 października 2025 r.
Jury w składzie: Przewodniczący Mieczysław Wojtas oraz Maria Wąsiel i Klara Kistelska-Borkowska po wysłuchaniu 25 osób postanowiło zakwalifikować do III etapu – Koncertu Laureatów następujących uczestników:
w kategorii szkół podstawowych:
1. Szymon Szczygieł - Szkoła Podstawowa im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Nasutowie
2. Jagoda Gołąb - Zespół Szkół nr 13 w Lublinie, Szkoła Podstawowa nr 58
3. Zofia Jabłońska - Zespół Szkół nr 13 w Lublinie, Szkoła Podstawowa nr 58
w kategorii szkół ponadpodstawowych:
1. Natalia Targońska - Młodzieżowy Dom Kultury „Pod Akacją” w Lublinie
2. Maksymilian Artecki - IV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Białej Podlaskiej
3. Amelia Bednarczyk - IX Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Lublinie
4. Oliwia Petkowicz - Bursa Szkół Artystycznych
5. Daria Kidaj - Bursa Szkół Artystycznych
Jury dziękuje uczestnikom za udział w konkursie, a instruktorom za ich przygotowanie.
Zachęcamy do wnikliwych poszukiwań repertuarowych i spoza kanonu lektur szkolnych. Otwieranie dzieci na poezję i prozę adekwatną do wieku i doświadczeń. Komisja zaleca konieczność pracy nad warsztatem uczestnika: nad emisją głosu, dykcją (nie zmiękczać syczących głosek, zwrócić uwagę na usprawnianie aparatu mowy), poszukiwania zróżnicowanych środków interpretacji (pauza, rytm, logiczne prowadzenie myśli, eliminowanie manierycznego sposobu wygłaszania tekstu).
Jury dziękuję organizatorom za stworzenie dobrych warunków dla młodych uczestników i możliwości wymiany uwag warsztatowych między Jury a biorącymi udział.
Jury przyznało również Nagrodę Instruktorską dla Pawła Korgi za szczególny wkład w przygotowanie swojej podopiecznej, zarówno pod względem formalnym jak i merytorycznym.
Za umiejętne wskazywanie drogi w poszukiwaniach i zrozumieniu współczesnej poezji.
Mieczysław Wojtas
Maria Wąsiel
Klara Kistelska-Borkowska
Pełną wersję protokołu prześlemy Instruktorom i uczestnikom kunkursu.































