„Antek Srebrny, jego rodzina i przyjaciele towarzyszą nam w podróżach przez historię już czwarty rok. Razem z nimi przebyliśmy kolejne etapy wojennej odysei, wiodącej z Grodna walczącego bohatersko z Sowietami we wrześniu 1939 r. Poznaliśmy dramatyczny wymiar deportacji Polaków i tragiczny los więźniów sowieckich łagrów...
W szeregach Samodzielnej Brygady Strzelców Karpackich, przeszliśmy szybki kurs, jak z dziecka stać się żołnierzem. Nasz wspólny chrzest bojowy nastąpił w Tobruku – twierdzy bronionej razem z dzielnymi Australijczykami. Wkrótce dołączyli do nas rodacy ocaleni z sowieckiej opresji przez gen. Władysława Andersa. Wraz z nimi, już w szeregach II Korpusu Polskiego, trafiliśmy na pola jednej z najcięższych bitew II wojny światowej – pod Monte Cassino...
Droga do domu była jednak nadal bardzo daleka. Czekało nas jeszcze lądowanie w Normandii, walki 1 Dywizji Pancernej pod Falaise, Bredą i Wilhelmshaven, epopeja 1 Brygady Spadochronowej pod Arnhem, walki w powstaniu warszawskim.
Koniec wojny zastał Antka i jego przyjaciół w pokonanych ostatecznie Niemczech... Razem z Antkiem zderzyliśmy się z realiami nowej okupacji – bezprzykładnymi grabieżami, gwałtami i terrorem NKWD, fałszerstwami referendum z 1946 r. Razem z Antkiem poznaliśmy też głównych bohaterów konspiracji niepodległościowej i jej kulisy, by ostatecznie wydostać się z matni komunistycznych służb specjalnych. ”
więcej na https://ipn.gov.pl
Seria komiksów „Wojenna Odyseja Antka Srebrnego 1939–1944" kierowana jest do młodszego pokolenia, choć niewątpliwie wzbudzi ona uznanie i u dorosłych miłośników komiksów historycznych, zwłaszcza za świetną warsztatowo formę, i niebanalny pomysł na popularyzacje wiedzy historycznej i patriotyzmu.
Przez dekady, najpierw w PRL, a potem w postkomunistycznej III RP, komiks był pogardzaną formą narracji. Negatywny wizerunek komiksów w PRL kształtowały uprzedzenia komunistów wobec komiksu jako środka wyrazu kojarzonego z USA.
Zamknięte przez komunistów granice sprawiły, że większość Polaków odcięta była od kultury zachodnioeuropejskiej, w której komiks przestał być tylko prymitywnym medium kierowanym do dzieci, a stał się sztuką kreowaną przez najwybitniejszych grafików i scenarzystów (np. Federico Felliniego).
Oddział Warszawski Instytutu Pamięci Narodowej znany jest z publikacji wielu cennych prac przybliżających czytelnikom kulisy najnowszej historii Polski. Prócz książek, wydawane są też przez warszawski oddział IPN i komiksy.