Kolejny wykład XVII edycji otwartych wykładów z historii sztuki wygłosił dr Marcin Pastwa. Jego tytuł brzmiał „Obrazy mocne i słabe”. Spotkanie poświęcono problematyce wartościowania obrazów. Omówione zostały kluczowe pojęcia z koncepcji Gottfrieda Boehma. Centralnym zagadnieniem była „różnica ikoniczna” – rozumiana jako napięcie między tym, co obraz przedstawia, a tym, jak przedstawia. Wykładowca zwrócił uwagę na warunki istnienia dzieł sztuki – pytanie o to, kiedy obraz staje się dziełem, oraz jak jego materialność i forma wpływają na odbiór. Szczególne miejsce w dyskusji zajęło malarstwo Paula Cézanne’a, w którym można dostrzec swoistą regularność i napięcia wynikające z zachwianych relacji przestrzennych i kształtów.

 

Pojawiło się również zagadnienie „obrazu mocnego” – takiego, który nie jest imitacją świata ani jego powieleniem, lecz stanowi fragment rzeczywistości wytworzonej przez sam akt malarski. Analiza tego typu dzieł prowadzi do refleksji nad kryteriami oceny i wartościowania obrazów – czy można mówić o uniwersalnych miarach jakości w sztuce, czy też każde dzieło wymaga indywidualnego podejścia. W zakończeniu wykładu pozostawiono słuchaczy z pytaniem: w jaki sposób każdy z nas wartościuje obrazy i czym kieruje się w ich odbiorze?

Na kolejne spotkanie z cyklu zapraszamy już 12 listopada. Wykład “Niejasna natura obrazu jako dokumentu. Malarstwo Zinowija Tołkaczewa” wygłosi dr dr Aleksandra Skrabek.

 

Doktor Marcin Pastwa rozpoczyna wykład
Zgromadzeni słuchacze siedzą na krzesłach
prelegent siedzi przy komputerze, w dłoni trzyma mikrofon
Zdjecie sali biblioteki z tyłu publiczności
Formułka wyświetlona na ekranie
Slayd z obrazem Caravaggia "Ścięcie św. Jana Chrzciciela
Prelegent siedzący przy stole z laptopem oraz pierwszy rząd słuchaczy
Prelegent mówiący do mikrofonu oświetlony małą lampką
Zza głów słuchaczy widać ekran z wyświetlaną prezentacją