Tym razem w ramach odkrywania piękna sąsiedniego regionu wyruszyliśmy w stronę Województwa Świętokrzyskiego.

Pierwszym przystankiem była biblioteka „Nowy Horyzont” w Kraśniku przy ul. Koszarowej. Aranżacja przestrzeni zachęcająca do powrotu do lat dziecięcej beztroski oraz bardzo ciepłe, serdeczne przyjęcie ze strony Pana Dyrektora Michała Zimowskiego oraz Pani Kierownik Doroty Dziewy sprawiły, że poczuliśmy się jak w domu. Zapoznaliśmy się z historią biblioteki, jej działalnością, wymieniliśmy doświadczenia, przy aromatycznej kawie i ciasteczkach obejrzeliśmy także krótki film na temat przemiany biblioteki w tak piękne i magiczne miejsce. Nasz kolega Maciej Krawczyk uprzyjemnił nam tę wizytę, prezentując swoje wokalno-instrumentalne zdolności. Po tak miłym przyjęciu ze strony kolegów i koleżanek z MBP w Kraśniku wyruszyliśmy w dalszą podróż, w stronę Ćmielowa, którego najsłynniejszą atrakcją i marką jest fabryka i Żywe Muzeum Porcelany. Historia tego miejsca sięga roku 1804, kiedy to fabrykę przejął hrabia Jan Małachowski zwany ojcem-założycielem ćmielowskich zakładów. Obecnym właścicielem jest Pan Adam Spała, który przyczynił się do odtworzenia receptury różowej porcelany opracowanej przez inż. Bronisława Kryńskiego oraz opracował i opatentował recepturę szmaragdowej porcelany wprowadzonej do produkcji w 2021r. Na krótkim filmie mieliśmy okazję zapoznać się z tajnikami całego procesu powstawania tych unikatowych wyrobów.
Wiedzę tę poszerzyła nam również pani przewodnik, która z pasją i zaangażowaniem opowiedziała nam jak porcelana zwana białym złotem pod wpływem różnych procesów i cierpliwej pracy ludzkich rąk przybiera tak piękne i wyszukane kształty i kolory. Zwiedziliśmy także wystawę starej porcelany, galerię sztuki współczesnej i aleję małp, a w sklepiku firmowym mieliśmy okazję zakupić ćmielowskie pamiątki.
Ostatnią atrakcją naszego wyjazdu był Park Legend w Nowej Słupi na skraju Świętokrzyskiego Parku Narodowego. Tu podczas spaceru multimedialną ścieżką zapoznaliśmy się z baśniami i legendami tego regionu, w okularach 3D obejrzeliśmy film promocyjny: Świętokrzyskie czaruje! oraz odbyliśmy wirtualny lot na.... miotle. Niezapomniane przeżycie.

Zapraszamy na kolejne przygody.

Marta Mazurek

zdjęcie grupowe pracowników biblioteki
Dyrektor wita gości
bibliotekarze zwiedzają bibliotekę w Kraśniku
dwie panie na huśtawkach w bibliotece
Pan w szarej bluzie gra na gitarze
bibliotekarze oglądają film
wnętrze Muzeum Porcelany w Ćmielowie
stanowiska warsztatowe w Muzeum Porcelany
zdjęcia twórców różowej i szmaragdowej porcelany
Pani przewodnik opowiada o procesie produkcji porcelany
wystawa starej porcelany
rzeźba w galerii sztuki współczesnej
wystawa małp na porcelanowych płytkach
wnętrze sklepu z porcelaną
wnętrze jednej z sal w Parku Legend
opowieść legendy świętokrzyskiej w formie multimedialnej