Zapowiedzi
Aktualności
Seniorzy
Filie - NOWE GODZINY
O nas
SBP
Zamówienia publiczne
Sponsorzy
Współpracujemy
Praca
Mapa strony

Urząd Miasta Lublina

Biuletyn Informacji Publicznej

facebook MBP Lublin

Zakładka

Biblio

Lubelska Biblioteka Wirtualna

Naukowa Akademicka Sieciowa Biblioteka Internetowa

Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich

logo funenglish

logo funmedia

Subskrybuj wiadomości RSS  Wiadomości RSS






Spotkanie z Łukaszem Orbitowskim Drukuj
środa, 06 grudzień 2017
Fundacja Hesperos oraz Filia nr 32 (BIBLIO) zapraszają na spotkanie
image_001.jpg



Łukasz Orbitowski uznawany jest obecnie za jednego z najlepszych - czy wręcz najlepszego - autorów horrorów w Polsce. Wypracował własną formułę prozy gatunkowej, w której schematy rodem z horrorów doprawiane są, w różnych proporcjach, elementami powieści obyczajowej czy sensacyjnej. Zaczynał od małych form prozatorskich, opowiadań zawartych między innymi w tomach Szeroki, głęboki, wymalować wszystko i Wigilijne psy. Charakterystyczne dla wczesnej fazy pisarstwa Orbitowskiego było łączenie horroru z prozą obyczajową. W opowiadaniach, których akcja najczęściej rozgrywa się w Krakowie, celne obserwacje rzeczywistości (dotyczące na przykład problemów społeczno-ekonomicznych, przed którymi stawali młodzi ludzie w Polsce na początku XXI wieku) interesująco splótł z niesamowitościami nie z tego świata, realia miejskiego życia ze światem upiorów. Inaczej rzecz ujmując: efekt grozy uzyskiwał przez zderzenie tego, co codzienne, dotykalne z niesamowitościami, zwykłego i oswojonego - z dziwnym i niewytłumaczalnym. Z czasem Orbitowski zaczął próbować swoich sił jako autor powieści i stopniowo przepracowywał formułę swojej prozy, choć nie zarzucił pisania opowiadań. W powieściach takich jak Tracę ciepło i Święty Wrocław czy w tomie opowiadań Nadchodzi zdecydowanie bardziej zdaje się zajmować pisarza „strefa mroku", świat widm i upiorów, tajemniczych, odwiecznych sił, który skrywa się pod podszewką rzeczywistości, wpływając na losy ludzi. Przy tym Orbitowski zdecydowanie stawia w swoich tekstach na niejednoznaczność, ontologiczne rozchwianie „tekstowych światów". W wielu z nich nie jest do końca jasne, czy istne korowy widm i groteskowych, często przerażających stworów pojawiają się w skutek psychicznego rozchwiania bohaterów czy faktycznie istnieją gdzieś na granicy ludzkiego poznania. Tak jest chociażby w tytułowym opowiadaniu z tomu Nadchodzi, w którym do końca nie wiadomo, czy demoniczny dom, w którym popełniono zbrodnię i który przez dziesięciolecia ściga - dosłownie - ojca narratora opowiadania, istnieje realnie, czy też stanowi jedynie formę oswajania przez fantastyczną opowieść traum przeszłości. Do tego pisarz dodaje jeszcze liczne nawiązania kulturowe, ciekawie łącząc zaczerpnięte z pop kultury schematy z odniesieniami do tradycji, w szczególności - do literatury polskiego romantyzmu.
źródło: Instytut Książki



< Poprzedni   Następny >


2017 Rok Marszałka Józefa Piłsudskiego

Rok Josepha Conrada

2017 Rok Rzeki Wisły

logo_miejsce_przyjazne_seniorom.jpg

Ośrodek Książki Obrazkowej

Inspiracje plus

Lublin 700 lat
Fundusze strukturalne - Serwis Informacyjny Ministerstwa Rozwoju Regionalnego
Strona utrzymywana na serwerze zakupionym dzięki finansowemu wsparciu przez Unię Europejską
z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego