Spotkanie z Łukaszem Orbitowskim Drukuj
środa, 06 grudzień 2017
SPOTKANIE ODBĘDZIE SIĘ O GODZINIE 18.00
Fundacja Hesperos oraz Filia nr 32 (BIBLIO) zapraszają na spotkanie
image_001.jpg



Łukasz Orbitowski uznawany jest obecnie za jednego z najlepszych - czy wręcz najlepszego - autorów horrorów w Polsce. Wypracował własną formułę prozy gatunkowej, w której schematy rodem z horrorów doprawiane są, w różnych proporcjach, elementami powieści obyczajowej czy sensacyjnej. Zaczynał od małych form prozatorskich, opowiadań zawartych między innymi w tomach Szeroki, głęboki, wymalować wszystko i Wigilijne psy. Charakterystyczne dla wczesnej fazy pisarstwa Orbitowskiego było łączenie horroru z prozą obyczajową. W opowiadaniach, których akcja najczęściej rozgrywa się w Krakowie, celne obserwacje rzeczywistości (dotyczące na przykład problemów społeczno-ekonomicznych, przed którymi stawali młodzi ludzie w Polsce na początku XXI wieku) interesująco splótł z niesamowitościami nie z tego świata, realia miejskiego życia ze światem upiorów. Inaczej rzecz ujmując: efekt grozy uzyskiwał przez zderzenie tego, co codzienne, dotykalne z niesamowitościami, zwykłego i oswojonego - z dziwnym i niewytłumaczalnym. Z czasem Orbitowski zaczął próbować swoich sił jako autor powieści i stopniowo przepracowywał formułę swojej prozy, choć nie zarzucił pisania opowiadań. W powieściach takich jak Tracę ciepło i Święty Wrocław czy w tomie opowiadań Nadchodzi zdecydowanie bardziej zdaje się zajmować pisarza „strefa mroku", świat widm i upiorów, tajemniczych, odwiecznych sił, który skrywa się pod podszewką rzeczywistości, wpływając na losy ludzi. Przy tym Orbitowski zdecydowanie stawia w swoich tekstach na niejednoznaczność, ontologiczne rozchwianie „tekstowych światów". W wielu z nich nie jest do końca jasne, czy istne korowy widm i groteskowych, często przerażających stworów pojawiają się w skutek psychicznego rozchwiania bohaterów czy faktycznie istnieją gdzieś na granicy ludzkiego poznania. Tak jest chociażby w tytułowym opowiadaniu z tomu Nadchodzi, w którym do końca nie wiadomo, czy demoniczny dom, w którym popełniono zbrodnię i który przez dziesięciolecia ściga - dosłownie - ojca narratora opowiadania, istnieje realnie, czy też stanowi jedynie formę oswajania przez fantastyczną opowieść traum przeszłości. Do tego pisarz dodaje jeszcze liczne nawiązania kulturowe, ciekawie łącząc zaczerpnięte z pop kultury schematy z odniesieniami do tradycji, w szczególności - do literatury polskiego romantyzmu.
źródło: Instytut Książki



< Poprzedni   Następny >


2017 Rok Marszałka Józefa Piłsudskiego

Rok Josepha Conrada

2017 Rok Rzeki Wisły

logo_miejsce_przyjazne_seniorom.jpg

Ośrodek Książki Obrazkowej

Inspiracje plus

Lublin 700 lat
Fundusze strukturalne - Serwis Informacyjny Ministerstwa Rozwoju Regionalnego
Strona utrzymywana na serwerze zakupionym dzięki finansowemu wsparciu przez Unię Europejską
z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego