Sztuka filmowa w neoawangardzie Drukuj
piątek, 21 kwiecień 2017
image_001.jpg19 kwietnia w Filii nr 2 odbył się kolejny wykład z historii sztuki poświęcony filmowej neoawangardzie i początkom sztuki video. Prelekcję wygłosił dr Marcin Maron, absolwent Wydziału Operatorskiego PWSFTViT w Łodzi, doktor nauk humanistycznych UJ w Krakowie, operator i filmoznawca, a obecnie pracownik Wydziału Artystycznego UMCS.

Prelegent omówił najważniejsze nurty i dzieła kina eksperymentalnego, związane z przemianami ideowymi i technologicznymi, jakie zaszły w sztuce światowej w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku. Pierwsi twórcy filmu awangardowego wywodzili się z tzw. Wielkiej Awangardy Europejskiej (dadaizmu, ekspresjonizmu, abstrakcjonizmu, surrealizmu) i byli przedstawicielami innych dziedzin sztuki, np. malarstwa. Zrywali oni z tradycyjnym filmem fabularnym, odchodzili od narracji, skupiając się na typowo filmowych środkach wyrazu. Wyjaśnił również takie pojęcia i zjawiska jak: neoawangarda, film strukturalny, kino poszerzone i sztuka video różnicując ją na videoperformance jako działanie artysty przed kamerą oraz taśmy video, polegające na dekonstrukcji obrazu video. Podczas wykładu zaprezentowane zostały fragmenty filmów m. in. Andy`ego Warhola, Petera Kubelki, Georga Maciunasa, Paula Sharitsa, Nam June Paika czy Billa Violi.
Izabela Bartkowiak, Maria Dąbrowska
image_003.jpg
image_002.jpg
image_004.jpg



< Poprzedni   Następny >


2017 Rok Marszałka Józefa Piłsudskiego

Rok Josepha Conrada

2017 Rok Rzeki Wisły

logo_miejsce_przyjazne_seniorom.jpg

Ośrodek Książki Obrazkowej

Inspiracje plus

Lublin 700 lat
Fundusze strukturalne - Serwis Informacyjny Ministerstwa Rozwoju Regionalnego
Strona utrzymywana na serwerze zakupionym dzięki finansowemu wsparciu przez Unię Europejską
z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego