Odkrywcy mikrofotografii Drukuj
czwartek, 07 kwiecień 2016
image_001.jpgDążenie do stworzenia mikroskopijnych wielkości rzeczy codziennego użytku nie jest cechą charakterystyczną jedynie XXI wieku - epoki wielkich i nowoczesnych technologii. Moda na tak pojęty minimalizm nastała już w XIX wieku, choć zrodziła się z nieco innych, bardziej romantycznych i sentymentalnych niźli zwykłej wygody i utylitaryzmu, pobudek. Właśnie tę tematykę podjęła dr hab. Ewa Letkiewicz - referentka kolejnego wykładu z historii sztuki, który odbył się 6 kwietnia w Filii nr 2.

Dr hab. Ewa Letkiewicz jest adiunktem w Zakładzie Historii Sztuki Wydziału Artystycznego UMCS. W pracach badawczych głównym przedmiotem jej zainteresowań jest sztuka użytkowa a zwłaszcza biżuteria, zarówno "biografie" pojedynczych dzieł sztuki jubilerskiej jak i zespołów biżuterii tworzących kolekcje, czy też w sensie ogólnym jako historia biżuterii europejskiej w wielu aspektach: technologicznym, materialnym, designerskim i społecznym. W swoim wystąpieniu zatytułowanym "Dziewiętnastowieczni odkrywcy mikrofotografii i pierwsze jej zastosowania w sztuce" bardzo szczegółowo i precyzyjnie omówiła historię optyki koncentrując się na zagadnieniu soczewki powiększającej, mikrofotografii oraz fuzji tych dwóch odkryć, która znalazła zastosowanie w rzemiośle artystycznym. Za wynalazcę mikrofotografii (w roku 1839) uznaje się Johna Benjamina Dancera, który wykorzystując patent Louisa Daguerre'a pomniejszył fotografię tak, że na przestrzeni 1-2 mm potrafił umieścić portrety zbiorowe, wizerunki władców, świętych, przedstawienia miejsc kultu religijnego, słynnych zabytków architektonicznych, reprodukcje dzieł sztuki, które to pojawiały się na mikrofotografii najczęściej. Niestety wynalazek Dancera nie miał praktycznego zastosowania, gdyż mikrofotografie można było oglądać jedynie pod mikroskopem. Tu pomocna stała się tzw. soczewka Stanhopa, która umożliwiała oglądanie mikrofotografii bez mikroskopu. Wynalazek ten, nazywany fotografią mikroskopową, przypisywany jest René Dagronowi, który przykleił wypukłą soczewkę do mikrofotografii. W 1862 r. założył on słynną, przez wiele lat świetnie prosperującą fabrykę w Gex na terenie Francji, w której produkowano wytwory rzemiosła artystycznego z wmontowaną fotografią mikroskopową. Element ten umieszczano nie tylko w biżuterii, ale również w przedmiotach codziennego użytku, w instrumentach naukowych, w instrumentach muzycznych, np. skrzypcach (znane są m. in. skrzypce z wizerunkiem Niccolo Paganiniego), w przedmiotach bardzo kosztownych i unikatowych, np. buteleczkach na perfumy, a nawet jako element dekoracji stroju. Dzięki fotografii mikroskopowej przedmiot zyskiwał indywidualny i niepowtarzalny charakter. Z usług Dagrona korzystały również inne znane i cenione zakłady jubilerskie, np. Fabergé. Dagron stał się niezwykle sławny i bogaty, jednak poważanie i szacunek wśród władców zyskał, gdy jego wynalazek zyskał zastosowanie w czasie wojny pruskiej, kiedy to tajne, ważne, zminiaturyzowane wiadomości dostarczane były poza linię frontu za pośrednictwem gołębi pocztowych. Fabrykę w Gex zamknięto w 1998 r. Soczewki z mikrofotografią są nadal produkowane, jednak na zupełnie innych zasadach, zaś technologia Dagrona odeszła do lamusa.
Izabela Bartkowiak
image_002.jpg
image_003.jpg
image_004.jpg
image_005.jpg
image_006.jpg
image_007.jpg
image_008.jpg
image_009.jpg
image_010.jpg
image_011.jpg
image_012.jpg
< Poprzedni   Następny >


Rok Jubileuszowy 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości

2018 Rokiem Ireny Sendlerowej

2018 Rok Zbigniewa Herberta

2018 Rok Praw Kobiet

Rok Arcybiskupa Ignacego Tokarczuka

logo_miejsce_przyjazne_seniorom.jpg

Ośrodek Książki Obrazkowej

Inspiracje plus

Lublin 700 lat
Fundusze strukturalne - Serwis Informacyjny Ministerstwa Rozwoju Regionalnego
Strona utrzymywana na serwerze zakupionym dzięki finansowemu wsparciu przez Unię Europejską
z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego