Msza i jej muzyczne dopełnienie Drukuj
poniedziałek, 28 grudzień 2015
image_001.jpg15 grudnia w Filii nr 2 odbył się ostatni w tym roku koncert z cyklu „Biblioteczne wtorki z muzyką klasyczną”. Tym razem poświęcony był on jednej z dwóch głównych (obok Brewiarza) liturgii Kościoła Rzymskokatolickiego – Mszy. „Msza i jej muzyczne dopełnienie”, bo tak zostało to spotkanie zatytułowane, stanowiło doskonale zrównoważoną syntezę najważniejszej i najbardziej podstawowej wiedzy teoretycznej i historycznej na temat mszy przedstawionej przez prof. Iwonę Siedlaczek oraz jej muzycznej ilustracji dokonanej przez uczniów Szkoły Muzycznej im. T. Szeligowskiego. Wydarzenie było niezwykłe i niecodzienne, przygotowane z wielkim rozmachem i na dużą skalę.

W przestrzeni biblioteki znalazła się czwórka solistów: Anita Kostyńska – sopran, Elżbieta Joanna Branicka – alt, Marcin Obuchowski – tenor, Jan Wąsak – bas, którym towarzyszył 40-osobowy chór oraz zespół instrumentalny w składzie: Magdalena Haczyńska, prof. Iwona Siedlaczek (skrzypce I), Iwona Adamek, Weronika Fedor, Julia Kuzyk (skrzypce II), Katarzyna Pietrzniak (wiolonczela), Michał Kożuch (basso continuo) pod batutą prof. Joanny Guzowskiej.
Msza jest najstarszą i najważniejszą formą nabożeństwa w Kościele Rzymskokatolickim. Związana jest z chorałem, znanym powszechnie jako chorałem gregoriańskim od imienia Grzegorza Wielkiego (540-604), który zreorganizował zespół śpiewaków wykonujący śpiewy, a także skodyfikował część z nich. Korzenie śpiewów chorałowych sięgają jednak znacznie wcześniejszych czasów, bo już IV wieku, kiedy to rozwijał się chorał rzymski, ambrozjański, galijski i wiele innych. Przez kolejne wieki chorał ulegał coraz większemu ujednoliceniu i uproszeniu, a pierwotna różnorodność została zatracona. Do dziś jest on żywy w tradycji i liturgii Wschodu, stanowi źródło inspiracji dla współczesnych kompozytorów muzyki religijnej na Zachodzie, prowadzone są badania naukowe pod kątem wykonawstwa chorałowego. Chorał, jako śpiew nierozerwalnie związany z liturgią, był całkowicie wyzbyty popisowości, miał dosyć prostą formę, melodykę podkreślającą strukturę tekstu, ambitus dostosowany do możliwości głosu przeciętnego człowieka. W kolejnych epokach stylistyka śpiewów mszalnych zmieniała się, tak jak zmieniała się myśl filozoficzna, gust, estetyka. W ten sposób zmieniało się też miejsce mszy jako formy muzycznej w mszy jako liturgii – z biegiem czasu związek ten ulegał coraz większemu rozluźnieniu, zaś forma mszy coraz częściej gościła w salach koncertowych. W okresie baroku żywe stały się wpływy rodzącej się opery, śpiewy odznaczały się większą trudnością, popisowością i teatralizacją na wzór arii wirtuozowskich. Właśnie po ten barokowy repertuar sięgnęła prof. Iwona Siedlaczek przygotowując koncert. Wykonawcy zaprezentowali dwie części – Cum invocarem oraz In te, Domine, speravi – jednego z najwybitniejszych i najtrudniejszych dzieł muzyki polskiej XVIII wieku – Completorium Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Dzieło odznaczające się dużą labilnością w strukturze (naprzemiennie występuje tu homofonia i polifonia), angażująca rozbudowany aparat wykonawczy (soliści, chór, zespół instrumentalny) stanowiło nie lada wyzwanie dla uczniów Szkoły Muzycznej, z którym – poradzili sobie zachwycając licznie zgromadzoną publiczność pięknem muzyki barokowej.
Izabela Bartkowiak
image_002.jpg
image_003.jpg
image_004.jpg
image_005.jpg
image_006.jpg
image_007.jpg
image_008.jpg
image_009.jpg
image_010.jpg
image_011.jpg
image_012.jpg
image_013.jpg
image_014.jpg
image_015.jpg
image_016.jpg
image_017.jpg
image_018.jpg
image_019.jpg
image_020.jpg
image_021.jpg
image_022.jpg
image_023.jpg
image_024.jpg
image_025.jpg
image_026.jpg
< Poprzedni   Następny >


Rok Jubileuszowy 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości

2018 Rokiem Ireny Sendlerowej

2018 Rok Zbigniewa Herberta

2018 Rok Praw Kobiet

Rok Arcybiskupa Ignacego Tokarczuka

logo_miejsce_przyjazne_seniorom.jpg

Ośrodek Książki Obrazkowej

Inspiracje plus

Lublin 700 lat
Fundusze strukturalne - Serwis Informacyjny Ministerstwa Rozwoju Regionalnego
Strona utrzymywana na serwerze zakupionym dzięki finansowemu wsparciu przez Unię Europejską
z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego