Brutalność faktu ukrzyżowania Drukuj
poniedziałek, 30 maj 2011
image_001.jpgTematem spotkania z cyklu „Aktualność Sztuki”, które odbyło się 12 maja w Filii Nr 2 stała się twórczość Francisa Bacona. Wykład poprowadziła prof. dr hab. Małgorzata Kitowska, pracownik Instytutu Historii Sztuki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Francis Bacon (1909-1992) był jednym z najwybitniejszych przedstawicieli malarstwa figuratywnego w sztuce europejskiej ostatnich stuleci, o największej sile oddziaływania na innych twórców. Nie miał akademickiego wykształcenia; początkowo pozostawał pod wpływem surrealizmu i w mniejszym stopniu, kubizmu, ale od najwcześniejszych lat dawał dowody samodzielnego myślenia o obrazie. Język jego brutalnie ekspresyjnej sztuki ugruntował się po II wojnie światowej. Bohaterem malarstwa Bacona był człowiek wyobcowany, często postawiony w sytuacji bez wyjścia. Jednym z takich bohaterów był dlań Chrystus, stąd często sięgał po motyw Ukrzyżowania, który jednak traktował świecko, odrzucał idealizację ciała, akcentował ludzki wymiar cierpienia na krzyżu. Obrazem niejako źródłowym było dlań „Ukrzyżowanie” (1287-88) Cimabuego, z którym wiódł malarski spór.


image_002.jpg
image_003.jpg
image_004.jpg
image_005.jpg
image_006.jpg
image_007.jpg
image_001.jpg
image_002.jpg
image_003.jpg
image_004.jpg
image_005.jpg
image_006.jpg
image_007.jpg
image_008.jpg
< Poprzedni   Następny >

2019 Rokiem Gustawa Herlinga-Grudzińskiego

2019 Rok Stanisława Moniuszki

450. Rocznica Podpisania Unii Lubelskiej

logo_miejsce_przyjazne_seniorom.jpg

Ośrodek Książki Obrazkowej

Inspiracje plus

Fundusze strukturalne - Serwis Informacyjny Ministerstwa Rozwoju Regionalnego
Strona utrzymywana na serwerze zakupionym dzięki finansowemu wsparciu przez Unię Europejską
z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego