Rzeźbiarskie figury Adama Myjaka Drukuj
czwartek, 21 kwiecień 2011
image_001.jpgSylwetkę i twórczość Adama Myjaka, jednego z najwybitniejszych rzeźbiarzy współczesnych przybliżyła miłośnikom wykładów z cyklu „Aktualność Sztuki” dr Elżbieta Błotnicka – Mazur. Wykład odbył się 14 kwietnia w Filii Nr 2. Twórczość artysty zalicza się do nurtu figuratywnego, reprezentuje jednak zupełnie nowy sposób artykulacji. Myjak jest całkowitym outsiderem, który nie ulega fascynacjom. Od lat 60 – tych stanowi zjawisko awangardowe na mapie współczesnej rzeźby polskiej. Silna osobowość oraz indywidualizm twórczy w połączeniu z surową dyscypliną i niewątpliwym talentem zadecydowały o wytyczeniu przez niego własnej drogi artystycznej, odpornej na zmieniającą się modę.

Urodzony w 1947r. w Starym Sączu, studiował na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, nauki pobierał od takich mistrzów jak: Stanisław Kulon, Stanisław Słonina, Bohdan Chmielewski, Zofia Demkowska. Czterokrotnie pełnił funkcję rektora Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jest laureatem wielu nagród, wyróżnień i konkursów. Sam o sobie mówi, że jest artystą tradycyjnym. Forma w pracach Myjaka zawsze przybiera kształt figury ludzkiej albo jej części. Jego pierwsze prace stanowią głowy, przy czym są to twarze odpersonifikowane, rysy zostają zatracone, pojawiają się szramy zamiast oczu i ust, oczy często zakryte są przepaską, np.: „Nieznany”, czy „Thanatos”. Równolegle z głowami powstają torsy. Te mają bardziej wygładzoną strukturę, choć nadal pozostają surowe i zgrzebne w wyrazie. Pierwszym tworzywem, w którym pracuje artysta jest beton. Z założenia ma on charakter aestetyczny. Poprzez materiał i formę Myjak stara się przekazać uniwersalną prawdę o nieuchronności przemijania i śmierci, o rozpadzie materii. Pierwsze figury całopostaciowe powstały w 1974r. Mają one nadnaturalne wymiary i są mocno zdeformowane. W 1978r. nastąpił wyraźny zwrot w twórczości artysty, łączyło się to z wyjazdem na stypendium do Niemiec. W jego pracach pojawia się wiara w sens i urodę życia, nowy stosunek do świata, satysfakcja ze znalezienia swojego miejsca na ziemi. Pojawia się też nowe tworzywo – brąz, często polerowany i szlifowany, zaczynają dominować lustrzane powierzchnie. Kolejnym cyklem w jego twórczości są „Figury”, czyli postacie kroczące, najczęściej pozbawione głów, przedstawione na zasadzie pancerza o niezwykle ostrych i agresywnych kształtach. W latach 80 – tych artysta rozpoczyna cykl „Kolumny”, który kontynuuje do dziś. Prace te mają zupełnie inny wydźwięk, są solidnie związane z podłożem, a lekkości rzeźbom nadaje sposób ukształtowania szat postaci. Myjak jest także autorem rzeźb pomnikowych, np. „Pomnik Katyński” wykonany dla warszawskich Powązek w latach 1981 – 83, „Kwadryga Apollina” w Teatrze Wielkim w Warszawie (wspólne dzieło Adama Myjaka i Janusza Pastwy), czy pomnik „Homo Homini” znajdujący się w Kielcach wykonany w piątą rocznicę ataku terrorystycznego na World Trade Center. Myjak jest także rysownikiem i malarzem. W jego pracach plastycznych widać ciężką i zdecydowaną rękę rzeźbiarza lub konstruktora, wykonane są z dużą dyscypliną formalną, nadal mają charakter abstrakcyjny, choć odchodzą już od figuratywności.
image_013.jpgimage_014.jpgimage_015.jpgimage_016.jpgimage_017.jpgimage_018.jpgimage_019.jpg
image_002.jpg
image_003.jpg
image_004.jpg
image_005.jpg
image_006.jpg
image_007.jpg
image_008.jpg
image_009.jpg
image_010.jpg
image_011.jpg
image_012.jpg
< Poprzedni   Następny >


Rok Jubileuszowy 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości

2018 Rokiem Ireny Sendlerowej

2018 Rok Zbigniewa Herberta

2018 Rok Praw Kobiet

Rok Arcybiskupa Ignacego Tokarczuka

logo_miejsce_przyjazne_seniorom.jpg

Ośrodek Książki Obrazkowej

Inspiracje plus

Lublin 700 lat
Fundusze strukturalne - Serwis Informacyjny Ministerstwa Rozwoju Regionalnego
Strona utrzymywana na serwerze zakupionym dzięki finansowemu wsparciu przez Unię Europejską
z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego