Czy Jan Matejko był malarzem religijnym? Drukuj
czwartek, 03 luty 2011
image_001.jpgSympatycy wykładów z cyklu „Aktualność Sztuki” spotkali się 27 stycznia w Filii Nr 2. Dr Elżbieta Matyaszewska, historyk i krytyk sztuki, autorka publikacji naukowych i popularnonaukowych, pracownik Instytutu Leksykografii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego przekonywała słuchaczy, że Jan Matejko był malarzem religijnym. „Najpierw oddam talent służbie Ojczyźnie, a później Bogu” - tak brzmiało credo artystyczne mistrza. Jego ostatnie słowa: „Módlmy się za Ojczyznę! Boże błogosławiony!” W ostatniej drodze towarzyszył mu cały Kraków, podczas jego pogrzebu bił dzwon Zygmunta.

Artysta wywodził się z katolicko – ewangelickiej rodziny. Bardzo wcześnie stracił matkę, ojciec zaś był człowiekiem niezwykle surowym i oschłym, nieskorym do okazywania uczuć. Młody Matejko szukał więc wsparcia i pocieszenia w Maryi. Cechowała go głęboka religijność. Dwie lektury: „Żywoty świętych” Piotra Skargi i „O naśladowaniu Chrystusa” Tomasza z Kempis kształtowały wrażliwość i postawę malarza, a także pogłębiały jego wiarę. Te książki miały przełożenie na twórczość artysty. W gigantycznym dorobku mistrza (350 obrazów olejnych i setki tysięcy szkiców rysunkowych) pokaźne miejsce zajmują obrazy czysto religijne, przedstawiające Maryję, Chrystusa, postacie świętych, jak np. polichromie wnętrz kościoła Mariackiego w Krakowie, bądź ogromny tryptyk „Królowa Korony Polskiej”. Wątek religijny snuje się od pierwszego do ostatniego obrazu. Nawet w dziełach historycznych pojawiają się motywy religijne takie jak: gołębica, łuk tęczy, Biblia, krzyż czy wizerunki świętych. W „Bitwie pod Grunwaldem” wicher boski wzmaga tumany kurzu i pomaga Polakom w walce, z tej kurzawy wyłania się postać św. Stanisława. W „Unii Lubelskiej” kasztelan Zborowski przysięga na Biblię. W obrazie „Kościuszko pod Racławicami” wyraźnie można zauważyć, że kosynierzy wprowadzili na pole bitewne sztandar procesyjny. Jan III Sobieski jawi się jako ostatni rycerz chrześcijaństwa. Czasami sam tytuł jest znaczący: „Kazanie Skargi”, „Astronom Kopernik, czyli rozmowa z Bogiem”. Sakralizacja historii i polski mesjanizm widoczne są niemal w każdym obrazie. Polacy oczekiwali potwierdzenia, że tożsamość narodowa, mimo zaborów, ciągle istnieje. Naród, który pozostał z Bogiem przez Boga zostanie wybawiony. Twórczość Matejki jest przykładem malarstwa wynikającego z najgłębszych przeżyć religijnych.
image_002.jpg
image_003.jpg
image_004.jpg
image_005.jpg
image_006.jpg
image_007.jpg
image_001.jpg
image_002.jpg
image_003.jpg
image_004.jpg
image_005.jpg

< Poprzedni   Następny >


Rok Jubileuszowy 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości

2018 Rokiem Ireny Sendlerowej

2018 Rok Zbigniewa Herberta

2018 Rok Praw Kobiet

Rok Arcybiskupa Ignacego Tokarczuka

logo_miejsce_przyjazne_seniorom.jpg

Ośrodek Książki Obrazkowej

Inspiracje plus

Lublin 700 lat
Fundusze strukturalne - Serwis Informacyjny Ministerstwa Rozwoju Regionalnego
Strona utrzymywana na serwerze zakupionym dzięki finansowemu wsparciu przez Unię Europejską
z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego