Projekty
Le Corbusier  architekt, eksperymentator, wizjoner
czwartek, 14 styczeń 2016
image_001.jpgTak brzmiał tytuł wykładu dr. Piotra Majewskiego wygłoszonego w ramach VII edycji otwartych wykładów z historii sztuki "Nieskończony eksperyment – sztuka i obrazy nowoczesności" 13 stycznia w Filii nr 2. Obecność właśnie takiej tematyki jest dalece uzasadniona w kontekście całego cyklu, gdyż liczne eksperymenty Le Corbusiera, modyfikacje formy architektonicznej stały się inspiracją i wzorcem dla całej generacji architektów XX wieku. Dla Le Corbusiera, a właściwie Charlesa-Edouarda Jeanneret'a (1887-1965) ważne były trzy wydarzenia z życia. Wywarły one wpływ na sposób jego myślenia o bryle architektonicznej i nie tylko, wyznaczyły podstawowe kategorie estetyczne, które towarzyszyły artyście przez całe jego życie jako twórcy, a także zwróciły jego uwagę na wielość aspektów i wątków budujących dobrą architekturę.
Czytaj całość...
2016 - Rokiem Henryka Sienkiewicza
piątek, 08 styczeń 2016
image_001.jpgSejmowa Komisja Kultury i Środków Przekazu ustanowiła, że patronem roku 2016 będzie Henryk Sienkiewicz.
W poselskim projekcie uchwały w tej sprawie podkreślono, że Sienkiewicz to "pierwszy Polak uhonorowany Nagrodą Nobla w dziedzinie literatury. Jego powieści historyczne podtrzymywały na duchu kolejne pokolenia Polaków w czasach narodowych niedoli".
W potocznej świadomości Sienkiewicz otrzymał Nobla za powieść "Quo vadis", tymczasem jury Akademii Szwedzkiej w Sztokholmie podało w werdykcie, że nagroda ta przypadła polskiemu pisarzowi: „za wybitne osiągnięcia w dziedzinie epiki i rzadko spotykany geniusz, który wcielił w siebie ducha narodu”.

Rok 2016 to rok trzech rocznic związanych z Henrykiem Sienkiewiczem: mija 170. rocznica urodzin noblisty, 100. rocznica jego śmierci oraz 50. rocznica utworzenia Muzeum Henryka Sienkiewicza, w miejscu urodzenia pisarza, czyli w Woli Okrzejskiej.
Beata Wijatkowska

Czytaj całość...
Sztuka w przestrzeni społecznej
środa, 30 grudzień 2015
image_001.jpg16 grudnia w Filii nr 2 odbyła się kolejna prelekcja z cyklu otwartych wykładów z historii sztuki, którą wygłosiła Marta Ryczkowska, krytyk i historyk sztuki, absolwentka UMCS i KUL. Wykład zatytułowany był „Sztuka w przestrzeni społecznej. Strategie, mity, nadzieje.”
Aby mówić o sztuce zaangażowanej społecznie, która jest silnie obecna w miastach, należy rozpocząć od przywołania teorii rzeźby społecznej, którą zdefiniował Joseph Beuys. Polega ona na tym, że proces kreatywnego myślenia i politycznego działania są ważniejsze od stworzenia obiektu sztuki. Beuys uważał, że każdy spełnia twórczą rolę, każdy może być artystą, ma potencjał. Uważał, że rzeźba społeczna to sposób w jaki kształtujemy i modelujemy świat, w którym żyjemy.
Czytaj całość...
Msza i jej muzyczne dopełnienie
poniedziałek, 28 grudzień 2015
image_001.jpg15 grudnia w Filii nr 2 odbył się ostatni w tym roku koncert z cyklu „Biblioteczne wtorki z muzyką klasyczną”. Tym razem poświęcony był on jednej z dwóch głównych (obok Brewiarza) liturgii Kościoła Rzymskokatolickiego – Mszy. „Msza i jej muzyczne dopełnienie”, bo tak zostało to spotkanie zatytułowane, stanowiło doskonale zrównoważoną syntezę najważniejszej i najbardziej podstawowej wiedzy teoretycznej i historycznej na temat mszy przedstawionej przez prof. Iwonę Siedlaczek oraz jej muzycznej ilustracji dokonanej przez uczniów Szkoły Muzycznej im. T. Szeligowskiego. Wydarzenie było niezwykłe i niecodzienne, przygotowane z wielkim rozmachem i na dużą skalę.
Czytaj całość...
Kolorowe harmonie w bibliotece. Obój
poniedziałek, 14 grudzień 2015
image_001.jpgIstnieje anegdota mówiąca o tym, że dźwięk oboju można albo kochać albo nienawidzić. O jej prawdziwości mogli przekonać się 9 grudnia słuchacze ostatniego w tym roku koncertu z cyklu "Kolorowe harmonie w bibliotece". Obój najpełniej charakteryzowany jest poprzez obecność podwójnego stroika, który nadaje mu specyficzną, przenikliwą barwę, w literaturze określaną często mianem nosowej. Instrumenty z podwójnym stroikiem przywędrowały do Europy pod koniec XII wieku i wykazują dalekowschodnią proweniencję. Wykształcił się wtedy jeden z głównych typów tego rodzaju instrumentów – szałamaja, która stała się jednym z popularniejszych instrumentów aż do II poł. XVII w., kiedy to wykształcił się z niej właściwy obój. Powstanie oboju związane było z orkiestrą. Pierwsze znane oboje wchodziły w skład orkiestry Grande Ecurie działającej na dworze Króla Słońce – Ludwika XIV, uważanej za najbardziej reprezentacyjną i prezentującą najwyższy poziom artystyczny w całej Europie. Do dziś obój stanowi filar sekcji dętej Wielkiej Orkiestry Symfonicznej. Nietuzinkową barwę instrumentu, jego nadzwyczajne możliwości wyrazowe docenione zostały zwłaszcza przez romantyków, którzy chętnie powierzali obojowi prowadzenie kantyleny w częściach wolnych oraz wprowadzali jego partię we fragmentach charakteryzujących się szczególną ekspresją. Jako instrument solowy obój szczególne miejsce zajął w okresie baroku, w twórczości Bacha, Vivaldiego, Marcello, Telemanna...
Czytaj całość...
Życie to nie teatr...
poniedziałek, 14 grudzień 2015
image_001.jpgJasełka, szopka i rozśpiewani kolędnicy stanowią nieodłączny element tradycji bożonarodzeniowej, jednak mało kto wie o tym, że te tradycje są ciągle "żywym" reliktem dramatu liturgicznego, na kanwie którego kształtowały się późniejsze rodzaje teatru. W roku 2015 obchodzimy dwie rocznice: 250 lat istnienia Teatru Narodowego w Warszawie i dwustupięćdziesięciolecie sceny publicznej w Polsce. Z tej okazji, w bibliotece na Starym Mieście, odbył się cykl spotkań dla dzieci i młodzieży, prezentujący historię i specyfikę działania tego rodzaju sztuki. Prowadzący, pan Dariusz Jóźwik, na poważnie i z humorem, opowiedział młodym słuchaczom o początkach sceny teatralnej w Polsce, przedstawił działalność tej instytucji od kulis, prezentując udział aktorów, charakteryzatorów, krawców, lalkarzy, suflerów, inspicjentów, oświetleniowców, dźwiękowców i innych ludzi pracujących w teatrze.
Czytaj całość...
Lubelski przybytek Melpomeny
piątek, 11 grudzień 2015
image_001.jpgZwiedzanie kulis Teatru im. Juliusza Osterwy to okazja, by stanąć na jednej z najstarszych scen teatralnych Polski, zobaczyć jej techniczne możliwości, zaplecze sceny, zajrzeć do pracowni kostiumów, pracowni peruk, malarni czy innych miejsc na co dzień niedostępnych dla widzów.
Naszym wspaniałym przewodnikiem była Anna Nowak - aktorka, pasjonatka historii teatru i znawca teatralnego archiwum. Niezwykle interesująco i z humorem pokazała nam teatr, jakiego na co dzień nie znamy. Przybliżyła nam blisko stu trzydziestoletnią jego historię, opowiedziała o zbiorach eksponowanych na wystawie teatralnej we foyer, osobach związanych z lubelskim teatrem, o sekretach ówczesnej obyczajowości, a także o tajemnicach loży gubernatora. Mogliśmy przymierzyć peruki, kostiumy, poczuć ciężar niektórych rekwizytów.
Ta okazja, by niezwykły świat teatru obejrzeć od środka, znaleźć się „po drugiej stronie lustra”, dla pracowników Biblioteki Miejskiej była podsumowaniem całorocznych działań na rzecz obchodów 250-lecia Teatru Publicznego w Polsce.
Beata Wijatkowska
fot. J.J. Bojarski

Czytaj całość...
Msza i jej muzyczne dopełnienie
środa, 09 grudzień 2015
Filia nr 2 zaprasza na kolejny koncert z cyklu "Biblioteczne wtorki z muzyką klasyczną"
image_001.jpg
To i owo o Teatrze Polskim
wtorek, 08 grudzień 2015
image_001.jpgPoniedziałkowy poranek upłynął naszemu koledze - Dariuszowi Jóźwikowi - niezwykle pracowicie. Na drugiej godzinie lekcyjnej społeczność szkolna Gimnazjum nr 1 w Lublinie miała okazję wysłuchać jego prelekcji połączonej z prezentacją multimedialną na temat powstania sceny publicznej w 250. rocznicę jej powołania.  Nasz prelegent z właściwą sobie żarliwością – co poświadcza mowa jego ciała -   przechadzając się po sali przekazał podstawową wiedzę o teatrze polskim w aspekcie historycznym. Nie tylko to i owo, ale znacznie więcej... Wtrącane przy tym anegdotki i różne ciekawostki związane z tematem ubarwiały wypowiadane treści i służyły nawiązaniu bezpośredniej relacji ze słuchaczami. Można było również naocznie zobaczyć wydawaną gazetę teatralną oraz gazety repertuarowe lubelskich teatrów.
Czytaj całość...
Fotografia Henri Cartier-Bressona
poniedziałek, 07 grudzień 2015
image_001.jpgHenri Cartier-Bresson to jeden z najbardziej znanych XX-wiecznych fotoreporterów na świecie, współtwórca agencji fotograficznej Magnum. Na pytania dotyczące powiązania jego fotografii z nowoczesną plastyką próbowała odpowiedzieć dr Kamila Leśniak na kolejnym wykładzie z cyklu otwartych wykładów z historii sztuki zatytułowanym "Narzędzie szybsze niż pędzel. Nowoczesne spojrzenie Henri Cartier-Bressona", który odbył się 2 grudnia w Filii nr 2.
Czytaj całość...
<< Start < Poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Następna > Ostatnia >>

Wyniki 81 - 90 z 382


2017 Rok Marszałka Józefa Piłsudskiego

Rok Josepha Conrada

2017 Rok Rzeki Wisły

logo_miejsce_przyjazne_seniorom.jpg

Ośrodek Książki Obrazkowej

Inspiracje plus

Lublin 700 lat
Fundusze strukturalne - Serwis Informacyjny Ministerstwa Rozwoju Regionalnego
Strona utrzymywana na serwerze zakupionym dzięki finansowemu wsparciu przez Unię Europejską
z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego