Projekty
W poszukiwaniu esencji
wtorek, 21 kwiecień 2015
image_008.jpg„Weźmy dowolną pustą przestrzeń i nazwijmy „nagą sceną”Niechaj w tej przestrzeni porusza się człowiek i niechaj obserwuje go inny człowiek. I to już wszystko czego trzeba, by spełnił się akt teatru.” - Peter Brook „Pusta przestrzeń

Filia 34 zaprasza na spotkanie z Jerzym Grotowskim. Wystawa o tym niezwykłym, kontrowersyjnym twórcy prezentowana jest na 12 planszach i nosi tytuł „W poszukiwaniu esencji”. Sztuka określana jako wehikuł, który ma nas doprowadzić do bytu ? Prawdziwego, pełnego bytu.
Do jego esencji? Do jądra egzystencji ludzkiej? Sztuka, która ma nas z bytem zjednoczyć i pozwolić nam go choćby częściowo poznać? Te pytania stawiała badaczka w swojej pracy Katarzyna Kacprzak.
Czytaj całość...
Spotkanie z Bogusławskim
poniedziałek, 20 kwiecień 2015
image_001.jpgW ramach obchodów Roku Polskiego Teatru Publicznego, 13 kwietnia w Filii nr 2 odbył się wykład reżyserki teatralnej i filmowej, dramaturga i animatorki kultury - Małgorzaty Szyszki pt. "Spotkanie z Bogusławskim. Mimika, czyli nauka sztuki scenicznej wg Wojciecha Bogusławskiego". Prelekcja została połączona z pokazem praktycznym reżyserki i aktorki Teatru Chorea w Łodzi - Doroty Porowskiej. Prelegentka wprowadziła słuchaczy w świat teatru oświeceniowego, przypominając "Dramaturgię" Bogusławskiego, czyli naukę sztuki scenicznej dla Szkoły Teatralnej napisaną w 1812 r. Podczas jej czytania odnajdujemy te same emocje rządzące życiem człowieka zarówno w Oświeceniu jak i współcześnie. Dla pełniejszego zrozumienia techniki gry aktorskiej "Mimikę" dopełniła opracowaniem zatytułowanym Nad tekstem ”Mimiki” czyli nauki sztuki aktorskiej Wojciecha Bogusławskiego autorstwa Tadeusza Siverta, które dokładnie tłumaczy tajniki teatru Bogusławskiego.
Czytaj całość...
Warsztaty teatralne dla pracowników Biblioteki
wtorek, 14 kwiecień 2015
image_001.jpgPracownicy Miejskiej Biblioteki w Lublinie, po obejrzeniu spektaklu „Zły Pan” w Teatrze im. H.Ch. Andersena wzięli udział w drugim z cyklu warsztatów przygotowanych i prowadzonych przez Dział Edukacji Teatralnej. Cykl ma wspomagać dziecko w odbiorze tematów trudnych oraz oddziaływać zarówno na młodego widza, jak i na dorosłych w otoczeniu dzieci: rodziców, nauczycieli, pedagogów … i bibliotekarzy, mających książkę autorstwa Gro Dahle w zbiorach swoich filii. Lubelski spektakl "Zły Pan" jest polską prapremierą w reżyserii Simone Thiis. Honorowy patronat nad projektem objęła Ambasada Królestwa Norwegii w Warszawie, Rzecznik Praw Dziecka oraz Lubelski Kurator Oświaty.
Interaktywne zajęcia dla bibliotekarzy odbyły się 9 kwietnia 2015 r. w Filii nr 21.
Czytaj całość...
Liryzm i ekstaza w muzyce Piotra Iljicza Czajkowskiego
poniedziałek, 30 marzec 2015
image_019.jpgPiotr Iljicz Czajkowski to jeden z najwybitniejszych europejskich kompozytorów. Jego twórczość wywarła ogromny wpływ na rozwój muzyki rosyjskiej. 24 marca w Filii nr 2 mieliśmy okazję wysłuchać jego najbardziej znanych dzieł na kolejnym koncercie z cyklu: "Biblioteczne wtorki z muzyką klasyczną" zatytułowanym "Liryzm i ekstaza w muzyce Piotra Iljicza Czajkowskiego".
Czajkowski był synem rosyjskiego inżyniera i Francuzki. Po wyjeździe do Petersburga uczył się prawoznawstwa, zaś w 1861 roku rozpoczął studia muzyczne pod kierunkiem Rubinsteina i Zaremby. Dzięki ich nauce Czajkowski stał się wierny zachodniej nauce kompozytorskiej, w przeciwieństwie do popularnej w tamtym okresie tzw. Potężnej Gromadki, którą stanowiła grupa twórców inspirujących się muzyką ludową.
Czytaj całość...
Fotografie muzealne Thomasa Strutha
czwartek, 26 marzec 2015
image_001.jpg23 marca w Fili nr 2 miał miejsce kolejny wykład z cyklu: „Obraz w kolekcji nowoczesnej – modernizm i jego paradygmaty”. Przedmiotem zajęć były „Fotografie muzealne Thomasa Strutha”. Wykład wygłosił dr Marcin Lachowski związany m. in. z Uniwersytetem Warszawskim, Galerią Zachęta i Galerią Białą. Prowadzący przybliżył nam pojęcie fotografii piktorialnej i jej przełożenie na szczególny charakter wielkoformatowych dzieł niemieckiego fotografa. Thomas Struth aranżuje swoje ujęcia w przestrzeniach muzealnych głównie podczas godzin zwiedzania. Umieszcza na fotografiach dzieło oraz oglądających je turystów lub samych zwiedzających. Cykl fotografii muzealnej ma bowiem charakter trójetapowy. W pierwszym etapie mamy do czynienia z fotografią najbardziej spontaniczną, w której uchwycone są relacje między widzem a dziełem. W drugim etapie ujęcia mają charakter bardziej inscenizowany a kompozycja zdjęć jest przemyślana. Przedmiotem trzeciego etapu cyklu są już wyłącznie reakcje zwiedzających na konkretne dzieło bez ukazywania na fotografii tego ostatniego.
Czytaj całość...
Międzynarodowy Dzień Teatru
wtorek, 24 marzec 2015
Filia nr 38 zaprasza na wydarzenia towarzyszące Międzynarodowemu Dniu Teatru
image_001.jpg
Powiększ

Liryzm i ekstaza w muzyce P. I. Czajkowskiego
czwartek, 19 marzec 2015
Filia nr 2 zaprasza na koncert z cyklu "Biblioteczne wtorki z muzyką klasyczną"
image_001.jpg

Perełki i skowronki. Adaptacje filmowe prozy Bohumila Hrabala
wtorek, 03 marzec 2015
image_001.jpg27 lutego w Filii nr 2 odbyło się spotkanie autorskie z Maciejem Robertem, autorem książki "Perełki i skowronki. Adaptacje filmowe prozy Bohumila Hrabala". Maciej Robert, poeta, krytyk literacki i filmowy, opowiedział słuchaczom o swoich początkach fascynacji twórczością samego Hrabala, jednego z najważniejszych pisarzy europejskich XX wieku. Bohumil Hrabal to pisarz w Polsce bardzo popularny, którego każde kolejne wydanie książek spotyka się z entuzjastycznym przyjęciem wśród czytelników.  M. Robert skupił się przede wszystkim na omówieniu dorobku Jiříego Menzla, podkreślając wyjątkową przyjaźń łączącą pisarza i reżysera.
Czytaj całość...
O basso continuo i innych tajemnicach sonaty barokowej
piątek, 27 luty 2015
image_001.jpgKtóż z nas, już po pierwszych taktach, nie rozpoznaje muzyki skomponowanej przez Antonio Vivaldiego, Johanna Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Händla, czy Georga Philippa Telemanna? Charakterystyczna, uporządkowana forma, niepozbawiona inwencji, pełna finezji elegancja, kontrast między wysokim a niskim rejestrem, a także linia głosu basowego, będąca harmoniczną podstawą utworu. To właśnie basso continuo, które towarzyszyło muzyce granej przez solistę,  jest wyróżniającą cechą muzyki wieku XVII i XVIII. Partia basso continuo najczęściej realizowana była przez klawesyn lub organy, czasem także przez instrumenty strunowe, takie jak lutnia czy harfa. Linię basu podkreślano też za pomocą wiolonczeli czy fagotu. Partie basso continuo zapisywane były w formie basu cyfrowanego  w którym nad pojedynczą linią głosu basowego, odzwierciedlającą najniższe dźwięki, zapisane są cyfry, informujące improwizującego wykonawcę o tym, jakie akordy mają zostać zagrane.
Czytaj całość...
Biblioteczne wtorki z muzyką klasyczną - VI edycja
piątek, 20 luty 2015
Zapraszamy do Filii nr 2  na koncert muzyki klasycznej
image_001.jpg
Powiększ

Czytaj całość...
<< Start < Poprzednia 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Następna > Ostatnia >>

Wyniki 161 - 170 z 397


Rok Jubileuszowy 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości

2018 Rokiem Ireny Sendlerowej

2018 Rok Zbigniewa Herberta

2018 Rok Praw Kobiet

Rok Arcybiskupa Ignacego Tokarczuka

logo_miejsce_przyjazne_seniorom.jpg

Ośrodek Książki Obrazkowej

Inspiracje plus

Lublin 700 lat
Fundusze strukturalne - Serwis Informacyjny Ministerstwa Rozwoju Regionalnego
Strona utrzymywana na serwerze zakupionym dzięki finansowemu wsparciu przez Unię Europejską
z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego